Profiel
Patrick is een gedreven manager met een open en heldere manier van communiceren. Hiermee en met zijn coachende stijl van leidinggeven wekt hij snel vertrouwen bij collega’s en creëert hij draagvlak. Patrick is analytisch sterk en weet daardoor hoe hij gestelde doelen wil behalen. Hij zoekt de samenwerking op, zowel met collega’s als met externe partijen. Deze eigenschappen dragen er aan bij dat hij afgesproken resultaten behaalt.
Hij heeft ervaring met het invoeren van nieuwe werkprocessen, beleidsdoelstellingen en structuren. Hij past goed in een omgeving waar hij de ruimte heeft om te handelen en waar ambitieuze plannen uitgevoerd moeten worden.
Werkervaring
Juli 2020 – heden: teammanager Jeugd bij de gemeente Den Haag
(stadsdeel Loosduinen)
Werkzaamheden:
- Aansturing Gezinscoaches
- Projectleider Modernisering Voortgezet Onderwijsteam
(Jeugdgezondheidszorg)
feb. 2020 – aug. 2020: teammanager Jeugdgezondheidszorg bij de gemeente Den
Haag (stadsdeel Segbroek)
werkzaamheden:
- Aansturing Jeugdartsen, -verpleegkundigen en medisch assistenten
- Continu aanpassen werkzaamheden van de afdeling aan de Coronacrisis
nov. 2018 – jan. 2020: teammanager Jeugd en Maatschappelijke Ondersteuning bij
de gemeente Den Haag (stadsdeel Escamp)
werkzaamheden
In deze periode heb ik diverse managementrollen vervuld
- Aansturing Jeugdartsen, -verpleegkundigen en medisch assistenten
gezinscoaches en sociaal wijkteam (WMO)
- Terugdringen achterstanden in het oproepen van kinderen voor consulten en van
achterstanden WMO meldingen
- Implementatie “Samenhangende werkwijze”
sept. 2017 – okt. 2018: teammanager WMO bij de gemeente Den Haag
werkzaamheden en resultaten:
- Aansturing WMO-consulenten en administratief medewerkers
- Medewerkers begeleiden tijdens de reorganisatie naar nieuwe rollen in wijkteams
- Terugdringen achterstanden waardoor 90% van de meldingen binnen de termijn
van zes weken zijn afgehandeld
aug. 2016 – aug. 2017: manager uitvoering sociale wijkteams bij Stichting Geynwijs, Nieuwegein
werkzaamheden en resultaten:
- Verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet en de WMO
- Maandelijks overleg met wethouders Jeugd en Zorg
- Contacten onderhouden met zorgaanbieders en scholen in Nieuwegein
- Implementatie klantvolgsysteem (WIZ Portaal) en de Verwijsindex
- Projectleider beschrijven werkprocessen
jan. 2016 – aug. 2016: teammanager WMO en Inkomensondersteuning (Participatiewet) bij de gemeente
Tilburg
werkzaamheden en resultaten
- Initiëren en implementeren functiescheiding, zodat de wijkmedewerkers meer in de
wijk aanwezig zijn
- Herstructureren teams maatschappelijke ondersteuning
- Sturen op doorlooptijden
april 2015 – jan. 2016: teammanager schuldhulpverlening bij de Kredietbank West-Brabant (Breda)
werkzaamheden en resultaten:
- Implementatie functiescheiding (wijziging van integrale schuldhulpverleners naar
schuldhulpverleners fase 1 en fase 2)
- Terugdringen wachtlijsten
april 2014 – april 2015: teammanager financieel coaches bij de afdeling schuldhulpverlening van de
gemeente Den Haag
werkzaamheden en resultaat:
- Achterstanden bij de uitvoering van hercontroles teruggedrongen
- Werkprocessen herijkt en geïmplementeerd
dec. 2012 – april 2014: teammanager Den Haag OpMaat bij de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Den Haag
werkzaamheden en resultaten:
- Taken van het team herijkt
- Verantwoordelijk voor backoffice taken in het kader van WMO, bijzondere bijstand,
kinderopvang en schuldhulpverlening
- Samenvoegen van drie teams tot één team
- Voorbereiden en coachen van 20 medewerkers op nieuwe taken
- Medewerkers herplaatsen binnen de afdeling
okt. 2012 – dec. 2012: projectleider werk en participatie bij de afdeling sociale dienstverlening van de
gemeente Haarlemmermeer
resultaat:
- Inzicht in de arbeidsmogelijkheden van 350 burgers en hen op een passend traject
geplaatst.
okt. 2011 – aug. 2012: kwartiermaker werk en inkomen bij de afdeling sociale zaken van de gemeente
Den Helder
werkzaamheden en resultaten
- Inrichten en aansturen nieuw afdeling werk en inkomen
- Verantwoordelijk voor de werkzaamheden in het kader van re-integratie, inburgering
en inkomen
- Daling aantal jongeren met een WWB-uitkering van 225 naar 165
- Implementeren van het vernieuwde werkproces bij de uitkeringsintake; resultaat:
efficiëntere (minder mensen), meer klantgerichte (minder bureaucratie) en
effectievere (ruim 45% van de meldingen leidt niet tot een uitkeringsaanvraag)
werkwijze
- Inzicht in de mogelijkheden van burgers om te participeren en daarmee ook inzicht
in het klantenbestand
april 2010 – sept. 2011: teammanager intake en handhaven bij de afdeling sociale zaken van de gemeente
Rotterdam
werkzaamheden en resultaten
- Verbeterplan Intake opgesteld en geïmplementeerd
- Implementatie werkprocessen “intake nieuwe stijl” en “zoekperiode”, met als
uitgangspunt dat klanten actief worden benaderd bij de afhandeling van aanvragen
en niet middels formele hersteltermijnen
- Onderzoek en advies inzake de kwaliteit van de gesprekken in de spreekkamer door
klantmanagers
- Resultaten: structureel geen achterstanden meer bij de afhandeling van aanvragen
levensonderhoud, integratie van handhaving in het intakeproces (middels
klantdifferentiatie)
sept. 2001 – maart 2010: diverse managementfuncties
- Afdelingshoofd Werk, Inkomen en Zorg (Capelle aan den IJssel)
- Teammanager Bezwaar en Beroep (Directie JuridischeZaken, gemeente Amsterdam)
- Hoofd Beleid Sociale Zaken (Gemeente Maarssen)
- Teammanager van diverse uitvoerende teams (Gemeente Lelystad)
Opleidingen
2001 - heden: managementopleidingen
- Projectmanagement, ISBW, Utrecht (diploma: 2009)
- Hogere Bedrijfskunde, ISBW, Utrecht (diploma: 2006): Facility management, HRM,
Strategie, Verandermanagement, Financiën, Informatiemanagement
- Integraal management bij de overheid, Bestuursacademie, Maarssen (certificaat:
2003)
- Middenmanagement voor hoger opgeleiden, ISBW, Amsterdam (diploma: 2002)
1995: doctoraal Nederlands Recht
- Vrije Universiteit, Amsterdam
1988: diploma VWO
- Sweelinck College, Amsterdam